![]() HELIKOPTER HILANG – MIMPI BURUK PR Crisis management – mimpi buruk mana-mana Public Relations Officer dan Public Relations Agency. Lihat sahaja kes seperti kes kapal MISC dirampas, MH370 hilang dan MH17 terhempas…pernahkah kita fikir, siapa yang jadi tulang belakang menguruskan kes-kes ini? Sebaik sahaja khabar angin mula bertiup, bagi PRO — there goes your days and nights. Bila ada kejadian yang melibatkan kecelakaan, kecederaan dan mungkin kematian – pengurusan maklumat kepada media mainkan peranan penting. Dua masalah utama adalah: Masalah 1: Maklumat tentang kejadian Hal ini memerlukan koordinasi dengan pelbagai pihak yang terlibat seperti agensi penguat kuasa, search and rescue, internal-departmental communiation dan banyak lagi pihak lain. Bukan senang. Bahasa tepat — SUMPAH SUSAH! Ya lah, kadang-kadang ada maklumat bercanggah. Bomba kata lain, polis kata lain, JPAM kata lain. Tak masuk lagi ground operation. Lain agensi, lain cara kerjanya. Lain kerjanya juga. Kita yang PR ini, memang nak kena hadap ajalah segala benda yang kita pun baru nak belajar tapi dah kena tunjuk macam kita pakar. Jadi segala maklumat ini, kita kena bawa pada ketua operasi. Biasanya pihak berkuasa yang akan tentukan sesuai dengan jenis kejadian. Maklumat inilah yang kita nak bawa ke pihak ketiga, yang saya akan hurai di bawah. Masalah 2: Communicating the information Inilah yang MAHA SUSAH. Ada dua audien yang laparkan maklumat kejadian. a. Internal Audien internal terdiri daripada the main stakeholder. Board of Directors, major shareholders, top tier management dalam syarikat/firma/kementerian mesti tahu maklumat tepat. Ia akan memberi impak kepada langkah seterusnya yang bakal diambil. Boleh jadi, perlu ada pemangku sementara jawatan melibatkan mangsa kejadian. Boleh jadi, penangguhan keputusan-keputusan besar syarikat. Boleh jadi, melibatkan tindakan yang akan diambil melibatkan ahli keluarga mangsa kejadian. Boleh jadi macam-macam. Dan satu keputusan yang penting adalah — semua ini akan perlu disampaikan kepada audien eksternal. Ia perlu distrategikan sebaiknya agar dapat melancarkan operasi menyelamat yang dijalankan, mengelakkan salah faham dan menghindar fitnah. b. Eksternal Audien eksternal adalah masyatakat umum. Agensi/Rumah Berita termasuk dalam golongan ini. Sebagai sebuah organisasi, setiap maklumat yang nak disampaikan kepada umum perlu distrategikan sebaiknya. Ada masa, kita memang ada maklumat, tapi ia belum sesuai disampaikan. Dan ia perlu disampaikan secara bertahap. Public outrcy memang masalah besar hari ini. Dengan kemajuan media sosial, semua orang tiba-tiba jadi pakar. Ramai juga yang cakap, macamlah dia ada di tempat kejadian. Memang pada waktu ini, semua orang akan buat gaya macam dialah yang paling berhak untuk dapatkan maklumat TERKINI, LENGKAP dan TANPA TAPISAN daripada pihak bertanggung jawab. Kadang-kadang saudara mara (entah betul entah tak) yang 10, 15 tahun tak bertegur sapa pun buat ‘hingaq’ macam dialah yang paling akrab dengan mangsa. PR faham situasi itu tapi mereka juga ada perkara yang perlu didahulukan. Beri mereka sedikit ruang untuk buat kerja ya. Dan paling celaka (use of this word was on purpose) yang buat ‘pendedahan’, ‘cerita sebenar’ dan teori konspirasi. Perihal orang kutuk-mengutuk, mengatakan padan muka, kaitkan dengan politik – – itu memang tak boleh nak elak. Negara ini memang dah rosakkan rakyatnya sendiri dengan agenda politik melampau sampai kasut hilang kat masjid pun nak dipolitikkan. Ini satu lagi jenis ‘mangkaq’ punya orang. Ok back to the topic. Kami para wartawan sedar akan strategi ini. Jadi sebab itulah kami akan gunakan sehabisnya sesi soal jawab untuk korek segala maklumat yang PR department sorokkan. Nak atau tidak, anda kena sediakan jawapan. Di sinilah pentingnya spokesperson yang betul diletakkan di sidang media. Setakat ini, pada saya – crisis spokesperson yang baik adalah Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein, waktu beliau uruskan MH370. You require people that is not only able to read the statement and answer the question but someone that have the courage to hit back should someone ask nasty questions. Thats the benchmark. – – – Jadi apa yang sebenarnya yang kita boleh faham? 1. Crisis Management is a job from hell. 2. Sebagai PR – kena pandai menyusun strategi untuk menyalurkan maklumat yang ada di tangan. 3. Masyarakat perlu faham yang mereka hanyalah pihak terakhir dalam perkongisan maklumat krisis – your concern is appreciated but you are not the direct stakeholder impacted. – – – Sekian dahulu. Semoga bermanfaat . Ali Imran – – – Wartawan Awam
|